Undervognsbehandling

Hvorfor er undervognsbehandling vigtigt?

5 gode tips til rustbeskyttelse af din bil:

1. Hvilket produkt? 
Der er mange forskellige produkter på markedet, som kan levere den ønskede rustbeskyttelse, og mindst lige så mange meninger om hvad det bedste er, tal med din mekaniker, de ved hvad de taler om og har mange års erfaring med rustbeskyttelse.

2. Spar penge ved at rustbeskytte om foråret 
Mange danske bilejere får fokus på undervognsbehandling og rustbeskyttelse om efteråret og vinteren, fordi de bliver opmærksomme på, at frostvejret nærmer sig, og at bilen sandsynligvis snart vil blive udsat for salt. 
Denne store efterspørgsel på rustbeskyttelse kan medføreret pres på værkstederne, og bevirker ventetid og at prisen stiger. Rustbeskyttelse kan heldigvis foretages året rundt, så længe personen der udfører arbejdet, følger de korrekte procedurer. 

3. Undgå dårlig rustbeskyttelse 
Tjek altid værkstedet eller rustbeskyttelsescentret inden du bestiller din behandling. Ofte vil en urealistisk billig rustbeskyttelse være ensbetydende med, at din bil ikke får den rigtige behandling.

4. En enkelt behandling er ikke nok 
Rustbeskyttelse er en kontinuerlig proces. Som regel er det tilstrækkeligt at få foretaget en undervognsbehandling hvert andet år (Nogen mener at hvert tredje eller fjerde år kan være nok). Hvis der er tale om en brugt bil, som har fået sin første behandling, kan det dog være nødvendigt at efterbehandle efter en kortere periode (et halvt til et helt år). 

5. Galvanisering er ingen garanti 
Nogle bilejere har den fejlagtige opfattelse, at en galvaniseret bil ikke behøver rustbeskyttelse. 
Galvanisering gør, at bilproducenter kan give en relativt lang garanti ift. rustgennemtæring, men dette er ingen garanti for, at bilen ikke bliver angrebet af rust i almindelighed. 
Desuden er der normalt dele af undervognen som ikke er galvaniserede og ikke er dækket af rustgarantien. 
Slutteligt er det også værd at bemærke, at garantien generelt ikke dækker, hvis gennemtæringen skyldes skader i lakken fra stenslag eller lignende. 

 

Der er ikke nogle biler der er produceret til de danske veje og det danske klima.

I Danmark har vi generelt et meget fugtigt klima, hvilket betyder, at der er dannes fugtighed i bilens karrosseri hele året rundt – derfor kan du risikere at din bil angribes af rust allerede i bilens første år. Derudover gør de store temperatursving i vores klima, at der let dannes fugt i bilens hulrum. 

De lange vejsaltningsperioder i vinterhalvåret, er heller ikke sundt for karroseriet. Grunden til at vejsalt hjælper rusten på vej, er at jern ruser når det angrebes af vand og ilt – disse angreb forstærkes af den salt som er i luften og som i på de danske veje for at forhindre is på vejene. Dermed er salt med til at fremskynde rustprocessen. Derfor er det meget vigtigt at forsegle de steder hvor fugt, ilt og salt kan trænge ind og forvolde skade på din bil.

Det er altid en individuel vurdering, hvornår en bil har behov for undervognsbehandling. Bilens pris, alder, stand og kørselsmønster har betydning for behovet, derfor er dialog med vores mekanikere vigtigt, vi hjælper dig med at finde den helt rigtige type af undervognsbehandling til din bil.

Tag en snak med din mekaniker om behovet, næste gang din bil er på et af vores værksteder.

undervognsbehandling_artikkel.jpg